PSSST… VIL DU HØRE EN HEMMELIGHED?

Hemmeligheder er spændende, fordi man skal holde på dem. Men kan hemmeligheder ikke også være gode at dele, hvis andre kan få noget ud af dem? Jeg skal fortælle dig en hemmelighed: Det er dig, der bestemmer, hvordan du gerne vil have, dit liv skal være. Dig og ingen andre kan tage ansvaret. Du kan ikke skyde skylden på din partner, dine børn, din familie, dit job, dine venner eller dine vaner. Dårlige undskyldninger er, hvad de er: dårlige undskyldninger! Du kan læse dette og svare på spørgsmålene længere nede, eller du kan lade være. Du kan blive siddende i sofaen, eller du kan snøre 7-mile støvlerne på og gøre det, du i virkeligheden har lyst til. Du kan gøre det, du altid har drømt om, eller du kan lade være. Du kan vælge at leve dit liv dag, som var det den sidste, eller du kan lade være. Du har altid et valg.

 

SPRING UD AF SENGEN

Forestil dig at vågne op hver morgen frisk og veludhvilet. Springe ud af sengen klar parat til en ny dag. Nærmest utopi? Eller gør du rent faktisk det? Jeg har altid været umulig til at komme ud af fjerene, og snooze-knappen er min bedste ven. De første par timer skal jeg helst sidde i ro, drikke min kop kaffe og læse ligegyldige ting på nettet. Tiden flyver, og formiddagen er gået. Når man har et aftenjob, er alt lidt omvendt. Man går og venter hele dagen på, at man skal på arbejde, og der er mange undskyldninger for at slappe af. “De andre gør det jo foran tv’et om aftenen”. Eller? Jeg kommer nok aldrig til at blive en af de morgenfriske, men jeg kan rent faktisk godt lide at stå rigtig tidligt op, når jeg endelig gør det. Roen om morgenen er bare noget helt specielt. Så hvorfor gør jeg det ikke?

 

OPGØR MED VANERNE

VANER. Vaner, vaner, vaner. Vaner. Vi kender dem alle. De gode, de mindre gode og så dem der bare er dårlige. Vi kan vel hurtigt blive enige om, at det er en god ting at bryde de dårlige vaner. Og også de mindre gode. Men kan det også være godt at ændre en god vane? Bare for at gøre noget andet? 28 dage. Så lang tid siges det, at det tager at bryde en vane. Forestil dig at du hver morgen i en måned gør noget andet, inden du går ud af døren om morgenen. Ville det være svært? Spise en anden slags morgenmad. Drikke kaffe før du går i bad. Eller efter. Eller slet ikke drikke den kop kaffe du bare skal ha for at vågne. At du i stedet snører løbeskoene på og rent faktisk løber den morgentur, du altid snakker om. Så det ikke kun bliver ved snakken. Eller at du ikke bare smækker røven i sofaen, når du kommer hjem fra en arbejdsdag. Fordi du er træt jo. Men at du i stedet husker at hygge med familien. Eller vennerne. Lave noget fælles i stedet for at glide ind i sumpen. Men måske gør du allerede alle disse ting. Så er vi tilbage ved de gode vaner. Husker du nogen gange også at give slip? Give slip på vanerne og flyde med livet. Se hvor det fører dig hen?

For at bryde med vanerne må du sætte dig nogen mål. For hvorfor skulle du bryde, hvis ikke der er et formål med det? Så kommer mageligheden lynhurtigt snigende og hiver dig tilbage i de vante rammer. Ikke nødvendigvis fordi du ikke vil, men fordi din krop simpelthen glemmer, at du var i gang med at ændre en vane.

 

NU SKAL DU DRØMME

Og HUSK: Man kan aldrig drømme for stort!

Hvad drømmer du om? Hvordan ser dit perfekte liv ud? Hvis du har læst med her, ved du det måske allerede. Du har sat ord på dine værdier, og du er kommet tættere på, hvad din livsvision er. Din vision skal være en detaljeret beskrivelse af dit perfekte liv i fremtiden. For at skabe et afbalanceret og succesfuldt liv, skal visionen indeholde forskellige aspekter i dit liv som arbejde, kærlighed, økonomi, sundhed, personlige mål & fritid.

Spørg dig selv og visualisér derefter de ting du drømmer om. ( Tip: Du kan enten tegne eller klippe billeder ud fra magasiner, printe fra internettet etc. Lav et stort moodboard og hæng det op på din væg så du kigger på disse ting hver dag.)

Personligt

  1. Hvor er din indre glød, og hvad brænder du for?

  2. Hvad er dine inderste ønsker?

  3. Hvad er dine interesser?

  4. Hvilke vaner ønsker du at ændre?

  5. Hvad kan du lide at gøre for andre?

  6. Hvordan ønsker du at udvikle dig?

Faglig udvikling og arbejde

  1. Hvad er dine interesser?

  2. Hvad er dit drømmejob?

  3. Hvilke kvalifikationer har du?

  4. På hvilke områder ønsker du at udvikle dig?

  5. Hvilke kontakter har du, der kan hjælpe dig til at få dit drømmejob?

  6. Hvilket frivilligt job kunne du tænke dig at udføre?

Økonomi

  1. Hvilket liv drømmer du om at leve økonomisk?

  2. Hvilke materielle ting drømmer du om?

  3. Hvilke økonomiske vaner ønsker du at ændre?

  4. Hvilke hjælpemidler har du?

Sundhed

  1. Hvad er dit idealbillede af dig selv?

  2. Hvilke gode vaner har du?

  3. Hvilke vaner ønsker du at forbedre?

  4. Hvilken slags sport er du vild med?

Kærlighed

  1. Hvad har du allerede?

  2. Hvad drømmer du om?

  3. Hvilke kvaliteter bringer du med ind i et forhold?

  4. Hvor vil du gerne udvikle dig for at blive en bedre partner?

Fritid

  1. Hvad gør du allerede, som du holder af?

  2. Hvad drømmer du om at kunne gøre?

  3. Hvem vil du gerne gøre det sammen med?

  4. Hvor går din drømmeferie hen, hvem er du sammen med, og hvad laver du der?

  5. Hvordan kan du bidrage med noget til dit lokalsamfund i din fritid?

Hvad fik du ud af at nedskrive og visualisere dine drømme og mål?

Er du blevet klogere på, hvor du vil hen, og er du begyndt at overveje, hvordan du når derhen?

 

 

 

DEL MÅLENE OP

Ingen drømme og visioner uden missioner. Første skridt på vejen er at lave en tidsplan over, hvornår du vil opnå dine drømme. Man kan ikke det hele på én gang, så ved at dele dine mål op i mindre bider vil det virke mere overskueligt.

Personlige mål

  1. Hvilke mål har du nået, når du er gammel og klar til at forlade livet?

  2. Hvilke mål har du nået om 10 år?

  3. Hvilke mål har du nået om 5 år?

  4. Hvilke mål har du nået om 1 år?

Arbejdsmæssige / faglige mål

  1. Hvilke mål har du nået, når du er gammel og klar til at forlade livet?

  2. Hvilke mål har du nået om 10 år?

  3. Hvilke mål har du nået om 5 år?

  4. Hvilke mål har du nået om 1 år?

Økonomiske mål

  1. Hvilke mål har du nået, når du er gammel og klar til at forlade livet?

  2. Hvilke mål har du nået om 10 år?

  3. Hvilke mål har du nået om 5 år?

  4. Hvilke mål har du nået om 1 år?

Sundhedsmæssige mål

  1. Hvilke mål har du nået, når du er gammel og klar til at forlade livet?

  2. Hvilke mål har du nået om 10 år?

  3. Hvilke mål har du nået om 5 år?

  4. Hvilke mål har du nået om 1 år?

Kærlighedsmål

  1. Hvilke mål har du nået, når du er gammel og klar til at forlade livet?

  2. Hvilke mål har du nået om 10 år?

  3. Hvilke mål har du nået om 5 år?

  4. Hvilke mål har du nået om 1 år?

Fritidsmål

  1. Hvilke mål har du nået, når du er gammel og klar til at forlade livet?

  2. Hvilke mål har du nået om 10 år?

  3. Hvilke mål har du nået om 5 år?

  4. Hvilke mål har du nået om 1 år?

PÅ MED ARBEJDSHANDSKERNE

Nu har du sat dig nogle mål, og så begynder den virkelig svære del. Rent faktisk at indfri dem. Leve dem ud hver dag så du kan få det liv, du ønsker dig. Man skulle tro, det egentlig skulle være så let. Hvorfor skulle man ikke give alt for at nå derhen, hvor man gerne vil være? Alt andet vil da være dumt, men vi mennesker er bare sådan indrettet, at vi ofte falder tilbage på “det vi plejer at gøre.” Så nu er det på med arbejdshandskerne…

Jeg vil anbefale at købe en kalender eller en notesbog, så du hver dag skriver ned, hvad dit/dine mål for næste dag, næste uge, næste måned er. Når man skriver det ned, er det lettere at holde kontrakten med sig selv, da målene ellers meget hurtigt kan gå i glemmebogen. Skriv hver dag hvilke mål du har nået, eller om der er nogle, der evt. skal redefineres. Skriv også hver dag mindst 3 ting du har været taknemmelig for. Sæt pris på alt det du faktisk har opnået, også selvom det er små ting.

Inspiration: Læs bogen “The Secret” af Rhonda Byrne hvis du vil lære mere om “loven om tiltrækningskraften”.

Skriv et svar

Captcha loading...