LYNVISIT I LUXEMBOURG

Kender du det, at man raser ned gennem den tyske autobahn for at komme hurtigst frem? Det har jeg efterhånden prøvet en del gange, men nu hvor jeg bor i Schweiz og skal køre ruten lidt oftere for at komme til Danmark, vil jeg også gerne tage turen i et lidt roligere tempo og se noget undervejs. Det har allerede medført forskellige skønne oplevelser, og i år er turen nået til Luxembourg, det lille Storhertugdømme der ligger klemt godt inde mellem Belgien, Tyskland og Frankrig.

ANKOMST I LUXEMBOURG

I år falder valget altså på Luxembourg. Det gør det primært fordi, at det ligger sådan ca. midt i mellem vores start og slutdestination, og fordi jeg ikke har været her, siden jeg var barn. Vi er tidligt på færde, turen fra Schweiz til Luxembourg går over al forventning, og trafikken triller bare derudad, så vi er allerede fremme ved 13-tiden. Vi har valgt at bo i den gamle bydel, hvilket viser sig at være et helt perfekt udgangspunkt for en dags sightseeing. Hotellet er lille og hyggeligt, hele bydelen summer af gode vibes, og de gamle smukke bygninger emmer af fordums tid. Alt er rent og meget velholdt, og folk smiler venligt til en på gaden. Det er som en lille oase i en storby, der ellers brager op med nye finanshøjhuse, der genererer Luxembourgs indkomst.

Parc Beaux-Arts-Hotel
Hotellet vi boede på, ligger perfekt som udgangspunkt for sightseeing i den gamle by.

Hotellet har en privat parkeringsplads, men da vi har 2 cykler bagpå, kan vi desværre ikke parkere her. De har åbenbart en underjordisk parkeringskælder, hvor man skal sænkes ned med elevator, og der er ikke plads til ekstra centimeter. Heldigvis finder vi dog en plads i et parkeringshus ikke langt derfra, og vi får hurtigt læsset kufferterne ud på hotellet, så vi kan gå på opdagelse. Først skal vi dog lige have en god frokost, som vi indtager på byens torv, hvor vi kan følge med i det daglige liv, der glider forbi. Jeg får Moules Frites, som alle restauranter her omkring af en eller anden årsag tilbyder (jeg mener; der er jo ikke ligefrem noget hav i nærheden?), men det bliver i hård kamp med hvepsene, der åbenbart også har det som favoritmåltid og også gladeligt slubrer saften i sig. Jeg opgiver kampen, og koncentrerer mig i stedet om ikke at sluge en af dem.

LUXEMBOURGS SKATKAMMER

Efter at have ladet energidepoterne op er det tid til at begynde dagens sightseeing. Og hvor kan man bedre begynde end med at udforske UNESCO VERDENSKULTURARVEN? Faktisk kan Luxembourg byde på intet mindre en 3 seværdigheder, der har fået dette blåstempel, og vi ligger ud med den mest oplagte: nemlig fortet “BOCK” med de 17 km lange tunneler og rundtomliggende gamle kvarterer med bygninger der byder på en skøn forening af historiske, middelalderlige, klassiske og moderne arkitektoniske stilarter, og som blev optaget på listen i 1994. Det er også muligt at gå en tur rundt om bymuren, hvilket jeg rigtig gerne vil, men vi har  desværre ikke har tid til i dag, da runden er estimeret til at tage en 3-4 timer. Det er dog muligt at komme en tur op på muren, hvor der er en smuk udsigt over byen. Sjovt nok ligger den placeret på niveauer, der ser helt miniputagtigt ud, og ligner en legoby i miniature.

Luxembourg
Fæstningsmuren og smuk udsigt over byen.

Efter at have nydt udsigten oppe fra muren sammen med en stor flok asiater med fingeren på selfieknappen begiver vi os i stedet af sted på eventyr ned i labyrinten af tunneler. Det koster et mindre beløb i entré, og man kan IKKE betale med kort, hvilket jeg først finder ud af, da jeg ikke kan skrabe nok kontanter sammen til billetten! Der er ikke rigtig nogen vejviser, så vi går lidt rundt på må og få og beundrer det smukke bygningsværk, mens vi farer vild i gangene. Vi får rendt op og ned af en masse trapper, hvor trinene lige præcis er store nok til, at man kan placere sine tåspidser på dem. Enten har folk dengang haft meget små fødder, ellers har de bare været utrolig lette til fods. Overalt er der udkigshuller – eller er det skudhuller – så man kan se ud over hele byen. Der har virkelig været gang i udkigsposterne, må man gå ud fra. Der er fugtigt og mørkt og huleagtigt, og selvom vi kan gå og måbe højlydt over denne pragtpræsentation af et bygningsværk, er jeg glad for, at det ikke var mig, der skulle leve her i sin tid.

Kig gennem gangene.

Luxembourg
Udsigtspost med fuldt overblik over byen.

Stejl og klejn vindeltrappe.

Da vi kommer op til jordens overflade igen, holder der et sødt lille grønt tog udenfor. Vi stiger ombord i heden, og det fører os hele vejen rundt i den gamle bydel, og viser os Luxembourgs skønne gemmer og udsigtspunkter, mens sveden drypper af os. Trods manglende aircondition er turen bestemt anbefalelsesværdig, hvis man ikke har så god tid i byen, eller hvis man bare vil læne sig tilbage og nyde udsigten i stedet for at gå rundt. Der er også høretelefoner med info omkring de steder, man passerer med i prisen, men de skratter så meget, at jeg ikke forstår et ord af, hvad der bliver sagt.

Luxembourg
På togtur gennem den gamle by. Når man kigger på den oppefra, ser bygningerne så miniputagtige ud, at man får associationer til Legolands små miniaturebyer.

Tiden går desværre alt for hurtigt, og der bliver ikke tid til at se så meget mere. Vi går en tur forbi paladset og ned gennem de små hyggelige gader, hvor vi får en kold øl til at runde anstrengelserne af på. Der er stadig hedebølge, og vi lusker ind i skyggen, selvom det er sidst på eftermiddagen. Man kan mærke, at det er ved at være fyraften, for pludselig vrimler de tomme gader med liv og folk i jakkesæt, der nyder en fortjent fyraftensdrink.

Paladset ligger midt inde i byen, godt klemt inde mellem de omkringliggende huse.

AFTENSMAD MED KLOKKESPIL

Luxembourg er kendt for sine mange Michelinkøkkener, og nu hvor vi kun er her en enkelt nat, skal ganerne selvfølgelig forkæles. Jeg havde luret lidt på Clairefontaine, fordi den ligger lige i nærheden, men da vi gik forbi tidligere i dag, stod der ferielukket. Vi rådfører os derfor med receptionisten, der anbefaler en restaurant, der godt nok ikke har en stjerne, men som, mener han, har fortjent en, og således sidder vi et par timer senere på Brasserie La Lorraine. Vi havde efterspurgt et bord udenfor, men fået at vide at der var fuldt booket, så det kunne nok ikke lade sig gøre. Det kan det dog heldigvis godt alligevel. Efter en lidt uhøflig og arrogant velkomst bliver vi bænket, og tjeneren bløder op, da vi giver ham mere eller mindre frie hænder til at servere deres specialiteter akkompagneret af god vin. Det bliver til en smagsoplevelse ud over det sædvanlige, og det er et af de bedste fisk- og skaldyrsmåltider, jeg længe har fået. Vi har bedt om mindre portioner, da vi spiste alt for sent frokost, men rundt omkring om os bugner bordene af kæmpe friske skaldyrsfade, som jeg med lange øjne kigger efter. Det ser simpelthen så lækkert ud, og hvis – når – jeg engang kommer tilbage hertil, skal jeg helt sikkert sætte tænderne i denne overdådige servering.

Luxembourg
Jeg var så optaget af maden og stemningen, så der var ikke tid til at fotografere. Men da vi forlod restauranten, fik jeg lige et – halvskævt, pløret – billede af den fine plads.

Restauranten er placeret ud til en kæmpe tom plads, som ligger helt øde hen, men jeg formoder, at den bliver brugt til forskellige arrangementer. En stor kirke dominerer udsynet, og vi får klokkespil serveret som toppen på kransekagen. Klingende toner flyder stille ud over torvet og blander sig med solnedgangen, mens vi nyder maden og skåler i velsmagende hvidvin. Det er da romantisk.

AFGANG TIL DANMARK

Desværre har vi ikke mere tid til at nyde denne lille vidunderlige by, for vi skal videre til Danmark. Efter tidlig morgenmad starter vi bilen igen og snor os gennem det lille land Luxembourg. Her er grønt, bakket og idyllisk, og denne lille perle af et miniputland leder nærmest tankerne hen på New Zealand. Hvordan det kan være så anderledes end sine nabolande, forstår jeg ikke helt, men jeg nyder udsigten fra landevejen. For der er ingen motorvej i Luxembourg åbenbart. Og det er der heller ikke i Tysklands sydvestlige hjørne, så i flere timer snegler vi os frem af landeveje med vejarbejde. Så meget for at forsøge at undgå Autobahnens fælder! Det ender med at tage ca. 9 timer at køre denne del af turen, så vi sparer i hvert fald ikke noget tidsmæssigt. Til gengæld har vi fået masser af nye oplevelser, som vi ville være gået glip af, havde vi ræset af sted på Autobahnen, så det var bestemt omvejen værd.

HER BOEDE VI

Hotel Parc Beaux-Arts

Et lille fint botiquehotel der ligger lige i smørhullet i den gamle by. Her er parkeringskælder, (hvis ikke man har cykelanhænger på og i øvrigt holder sig indenfor de angivede mål), og nærmeste nabo er National Museum of Art and History. Læser man anmeldelser på TripAdvisor, er der flere der nævner larm fra caféerne omkring. Vi hørte dog kun lækker jazzmusik, som på ingen måder forstyrrede – tværtimod – men vi var der også en hverdag, så måske er der mere larm i weekenderne. Værelset havde en super fin størrelse, og personalet var meget imødekommende, servicemindede og hjælpsomme.