Fly

HÅNDBAGAGENS JUNGLELOV

I disse billig-flyrejsetider rejser flere og flere med håndbagage. Det giver god mening, for der er en del penge at spare, og samtidig går det hurtigt at slippe gennem lufthavnen, når man skal ikke vente i alenlange check-in køer. Men det kan være let at fare vild i junglen af regler for, hvad man egentlig må tage med, for hvert flyselskab har sin egen junglelov.

 

 

DAGENS UDFORDRING

Lige nu sidder jeg på et SWISS fly, der pænt holder stille på jorden i Zürich og venter på starttilladelse. Det er 3. gang indenfor 2 uger, jeg skal flyve, og det er 3. gang, mit fly er forsinket. Denne gang er undskyldningen, at pakningen af flyet har taget længere tid end planlagt. Normalt når jeg flyver, ser de fleste af mine medpassagerer slæbe deres rullekufferter med som håndbagage, hvilket jeg for øvrigt også altid selv gør. Men i dag er jeg nærmest den eneste på monkeyclass der er i besiddelse af dette rejsetilbehør, for alle de andre har små diskrete håndtasker med. Det må da være en fordel tænker jeg, for så er der mere plads. Jeg plejer også at rejse med den samme taske, og jeg har egentlig aldrig haft problemer med at få lov til at tage den med ombord. Dog havner den ofte i lastrummet, hvilket er helt ok, for jeg mangler den jo egentlig ikke, mens jeg flyver.

 

 

EN ELEFANT I EN PORCELÆNSBUTIK

Men reglerne er åbenbart skrappere her hos SWISS. En kvinde går rundt og vejer håndtaskerne. Vejer? Jeg troede, det var størrelsen, det kom an på. Jeg har stoppet min håndtaske ned i min kuffert, så jeg er godt klar over, at det nok ikke er en fordel, også selvom jeg ikke kender vægtgrænsen. Jeg forsøger at se helt kølig ud. At forvandle mig selv til luft, så hun ikke ser mig. Men ligner vist mere en elefant i en porcelænsbutik med min ensomme kuffert. Kvinden taler ikke specielt godt tysk eller engelsk, og jeg har lidt svært ved at finde ud af, hvad det er hun vil have mig til. Hun hvisker nærmest, og fyren der står foran mig og også er blevet peget ud, forstår lige så lidt. Efter hvad der føles om en evighed, finder jeg ud af, at hun faktisk forsøger at hjælpe mig. Hvis nu jeg tager computeren ud, bliver tasken måske lidt lettere? Jeg forstår dog venligheden for sent, og hun bliver nødt til at veje hele molevitten. 11 kg. Det er for meget. På min billet står der åbenbart max 8kg, hvilket jeg let og elegant har overset. Ikke engang har overvejet at læse.

 

 

GENNEM NÅLEØJET

Kvinden hvisker til mig, at det som regel koster 60 Chf (Ca. 450kr), og hun ser nærmest ked ud af det på mine vegne. Jeg trækker på skulderne, der er jo ikke rigtigt noget, jeg kan gøre ved det alligevel, selvom det er super ærgerligt. Men så smiler lykken alligevel til mig, for damen der skal vurdere, hvem hun vil slippe igennem nåleøjet har åbenbart en god dag, selvom hun ser meget streng ud. Jeg slipper med et ligegyldigt blik og får i tilgift et ekstra smil fra vejekvinden. ”You were very lucky today, it always depends on the person in charge” smiler hun og går herefter videre i jagten på syndere, der har lusket for mange kilo ned i kufferten.

 

 

INGEN KO PÅ ISEN HVIS DU OVERHOLDER REGLERNE

Du skal bare lige huske at læse dem, og det kan altså betale sig at lave lidt research inden take-off. Hvis du kan nøjes med en mindre håndbagage, er der ingen ko på isen, men så snart du vover dig ud i rullekuffertland, kan du hurtigt få skæve blikke og en ekstra regning. Hvis du på forhånd ved, at det kommer til at knibe med pladsen, er det en god idé at booke en kuffert til indcheckning, for hvis du først gør det i lufthaven, er prisen oftest meget højere.

Der er stor forskel på hvorledes flyselskaberne håndterer deres håndbagage, og nogen er fuldstændigt ligeglade med vægten, så længe målene overholdes. Lavprisflyselskaber som fx Easyjet er gået skridtet videre og har taget konsekvensen af, at de fleste passagerer kun medbringer håndbagage; når flyet er fuldt, skal man simpelthen alle sammen aflevere kufferten ved indstigning på flyet, og let og elegant bliver den så udleveret på bagagebåndet efter endt flyvning. Det synes jeg er en fin idé, for der er ikke noget værre end folk der kæmper om at stoppe bagagen ind på ikke eksisterende plads. Og værst er det, hvis du kommer ombord som sidste person og står og ligner et dumt får, når alt er optaget og du må ty til personalets overbærenhed og håbløse forsøg på at hjælpe dig.

 

 

DET ER IKKE FOR SJOVT

For det er jo ikke for sjovt, at de laver reglerne. Der er kun den plads, der er, og sikkerheden kommer trods alt i første række. Så størrelsen er jeg helt med på. Det med vægten i dag kom en smule bag på mig, da jeg faktisk aldrig har oplevet det. I hvert fald ikke i mange år. Men jeg har kun mig selv at takke for, at jeg ikke læste reglerne, som stod skrevet sort på hvidt på mit boardingkort. Jeg er nok blevet så vant til at flyve efterhånden, at jeg bare følger mine faste rutiner. Flyvning er blevet så lettilgængeligt i dag. Det er ikke forbundet med eksotiske oplevelser og forkælelse som tidligere. Det er er transportmiddel ligesom alle andre, der bringer os fra A til B hurtigst muligt. Og det går endnu hurtigere, hvis vi alle sammen overholder reglerne. Inklusive mig selv.

 

 

Håndbagage
På vej tilbage, hvor jeg er så heldig at have min niece med, er der flere rullekufferter, men færre mennesker, så vi får alle lov til at tage dem med ombord.

 

 

Skriv et svar

Captcha loading...